Horten filmklubb - Horten film society

Den brysomme mannen

denbrysommetog
Jens Lien
Norge 2006
1t 31min
Norsk tale

På overflaten har Andreas et perfekt liv. Kone, venner og bolig er som klipt ut av en livsstilskatalog. Men under overflaten er livet underlig: Andreas vet ikke hvorfor han er havnet i byen han bor i. Han trenger desperat å finne det ut. Men det kan bli farlig…

I den støvete, varmedirrende horisonten kommer en buss på vei mot en øde stasjon der velkomstskiltet settes opp for anledningen. Den eneste passasjeren om bord i bussen kikker seg forvirret omkring. Han blir skysset videre i bil til en by han ikke kjenner seg igjen i. Andreas er en mann som ikke husker fortiden, og nåtiden er ukjent. Han ankommer en arbeidsplass der han har eget kontor og hjertelige kolleger. Desorientert begynner Andreas å utforske byen. Den er ordentlig og ryddig, med travle karrieremennesker på vei til og fra jobb. Barn og eldre glimrer med sitt fravær. Andreas kommer hjem til en funkisperle av et hus. Der venter en flott kone, Anne Britt, som han heller ikke kan huske å ha sett. Samtalen dem imellom stikker ikke dypere enn til diskusjon om innredning. Det samme fenomenet gjentar seg med kollegene til Andreas. Ingen ser ut til å ha følelser og personlighet under et vennlig ytre. Byen er også slik: friksjonsfri, men liksom livløs, blottet for storbyens myldrende galskap. Inniblant stikker tragedien seg fram. Andreas blir vitne til et selvmord, men ingen blir forskrekket. Et par vaktmesterlignende personer kommer til stedet i bil og henter den døde. Det skjer uten oppstuss, omtrent som om de skulle tømt en søppeldunk. Andreas blir gradvis mer desperat etter å finne fotfeste i den nye virkeligheten. Han vil forlate byen. Idet han skal hoppe på bussen utenfor byen forsvinner både den og hjulsporene. Byen eksisterer som sitt eget univers.
En kveld på byen kommer Andreas i snakk med Hugo, en mann som virker like desillusjonert. Når Andreas oppsøker ham hjemme, er Hugo motvillig og engstelig. Andreas presser på, og snart blir han kjent med en hemmelighet i Hugos kjeller. Fra et hull i veggen kommer lukter og lyder. Besatt av tanken om å rømme begynner Andreas og Hugo å grave seg fram til den andre siden. Snart står de foran gjennombruddet. Men hemmeligheten deres er blitt avslørt…

Unik filmatisering
«Den brysomme mannen» brøyter ny filmatisk mark i Norge. Antakelig er det første gang at et originalmanus skrevet for radio blir overført til filmlerretet. Historien, skrevet av Per Schreiner, ble første gang fortalt i NRK Radioteatret høsten 2003, og ble omtalt av Schreiner som «nyskrekk». Han mottok i 2004 Ibsenprisen for historien om Andreas’ møte med et avstumpet og avgrenset univers.
Når «Den brysomme mannen» tar steget fra det indre til det ytre lerretet, betyr det også at parhestene Per Schreiner og Jens Lien gjenforenes. De har tidligere samarbeidet om de Cannes-konkurrerende kortfilmene «Døren som ikke smakk» og «Naturlige briller». Lien hevder han ikke fikk sove natten etter at han leste Schreiners manusutkast. Det er skummelt å skildre en by som ligner litt på Oslo, men der alt er så tilsynelatende perfekt at virkningen blir grotesk. Andreas gjennomlever et annerledes mareritt. Lien ser på filmen som en tragedie, og i bakhodet har han hatt inntrykk fra svenske Roy Anderssons filmer og verdenssuksessen «Den sjette sansen». Ambisjonsnivået er høyt.
Publikum trenger noe nytt nå, mener produsent Jørgen Storm Rosenberg. Etter en lang periode med hjertevarme filmer om tafatte, forvirrede unge menn er tiden kommet for mørkere inntrykk på kino. Produsenten mener filmen er viktig for Norge å lage. Den er vanskelig, unorsk og kan gi internasjonal anerkjennelse. At den er tatt ut til konkurransen i Cannes, er det første beviset på at Storm Rosenberg kan ha rett.

Jens Lien
(regi)
Jens Liens første langfilm var den skrudde bygdekomedien «Jonny Vang» (2003), med Aksel Hennie i tittelrollen. Kortfilmene «Naturlige briller» (2001), «Døren som ikke smakk» (2000) og «Sunday Dinner at Mom’s» (2000) har konkurrert ved filmfestivalene i Cannes og Berlin. Lien har også stått for en rekke reklamefilmer.

Jørgen Storm Rosenberg
(produsent)
Jørgen Storm Rosenberg har bakgrunn fra Filmskolen på Lillehammer. Han er produsent og daglig leder i Tordenfilm AS, som sto for kinosuksessen «Uno» (2004). Hans kolleger Eric Vogel og Erik Richter Strand er henholdsvis produsent og regissør for «Sønner» (2006). Også den vil bli lansert av Sandrew Metronome Norge AS.

Trond Fausa Aurvåg
(Andreas)
Trond Fausa Aurvåg hadde tittelrollen i «Andreaskorset» (2004), regissert av Martin Asphaug. Han hadde mindre roller i Pål Sletaunes «Budbringeren» (1997) og Karin Julsruds «1732 Høtten – marerittet har et postnummer» (1998). Han er kjent fra flere TV-produksjoner, deriblant TVNorges «Nissene på låven» (2001). Fausa Aurvåg er utdannet ved Statens teaterhøgskole, og han har vært tilnyttet Oslo Nye Teater siden 2001.

Petronella Barker
(Anne Britt)
Petronella Barker, utdannet ved Statens teaterhøgskole, filmdebuterte i den russisk-norske samproduksjonen «Dragens fange» (1985) mens hun fortsatt gikk på skolen. Den dystre framtidsvisjonen «Sweetwater» (1988) ble Barkers gjennombrudd, fulgt av «Havet stiger» (1990). Hun har hele tiden vekslet mellom scene, skjerm og lerret. I senere år hun medvirket i NRK-serien «Fox, Grønland» (2001) og filmer som Unni Straumes «Musikk for bryllup og begravelser» (2002) og Erik Poppes ««Hawaii, Oslo» (2004).

Omtale fra filmweb

Leave a Reply