Horten filmklubb - Horten film society

Øyenstikker

oyenstikker
Regi av Marius Holst
1 time, 50 minutter
Norge 2001

Maria og Eddie har skapt sin egen idyll, langt fra storbyen. På et rødmalt småbruk lever de rolige dager, og kjærligheten og de små begivenhetene har gode kår. Så dukker Eddies gamle kamerat Kullmann opp, 5 år og 40 dager etter at de så hverandre sist. Kullmann er et gufs fra fortiden, en trussel som også bringer ubalanse i Marias forhold til Eddie. Situasjonen tilspisser seg når Kullmann krever en siste tjeneste fra Eddie, for å gjøre opp sin gjeld til ham. (Fra programheftet)

Kritikker: Dagbladet (14. september 2001, Andreas Wiese): Mellom Bodnias Eddie og Persbrandts Kullmann spilles det så det gnistrer. Bonnevies Maria er vagere, mer hemmelighetsfull, men det er også kvinnerollen hun spiller. Denne filmen unngår all overtydelighet dusinthrillerne lider under. Her blir det vår oppgave å sitte framoverlent på stolene og prøve å skjønne akkurat hva som skjer, hva man kan stole på.

Aftenposten (14. september 2001, Per Haddal): «Øyenstikker» er den mest suggererende av årets norske, for ikke å si den mest svevende gåtefulle, med underspilte kvart- og halvtoner, et partitur av undertekst… Praktfullt. Kraftfullt. Godt håndverk, med eksperimentelle drag.

Variety (30. april 2002, Gunnar Rehlin): …a welcome treat for auds tired of fast editing and bombastic soundtracks. A chamber piece for three characters in a rural setting, this psychological drama reps a strong featurefeature return by writer-director Marius Holst…

HANDLINGEN Eddie og Maria bor på et slitent småbruk langt inne i skogen. De har trukket seg tilbake fra storbyens tøffe liv for å leve et stille og normalt liv på landet. En dag kommer Eddies gamle venn Jarl Kullmann til gården. Kullmann har sonet en fengselsstraff uten å tyste på sin gamle venn, og Eddie står i dyp takknemlighetsgjeld til ham. Kullmann blir boende – på Eddies oppfordring, men gradvis forandrer forholdet mellom de tre seg. Kullmann trekker Eddie inn i store vanskeligheter og flørter åpenlyst med Maria. Et dramatisk trekantdrama utvikler seg, et sjalusidrama som endrer alt.

OM FILMEN Marius Holst lager sin andre spillefilm med tre ukers innspilling og to Super-16 filmkameraer på landsbygda utenfor Stockholm. Filmen har et budsjett på 8,3 millioner, og er en co-produksjon mellom Holsts eget filmselskap 4 1/2, Motlys AS (utøvende produsent), og det svenske selskapet Final Cut.

Rollelisten er imponerende: Marius Holst har fått med seg Skandinavias mest ettertraktede unge filmskuespillere; norske Maria Bonnevie, svenske Mikael Persbrandt og danske Kim Bodnia. Sjefsfotograf er John Christian Rosenlund, med svenske Anders Bohman som kameraoperatør. Manusforfatteren Nikolaj Frobenius er også tilstede under hele innspillingen. Filmen skytes i kontinuitet, og manuset bearbeides etter hvert som scenene tas og dramaet utvikler seg. “Øyenstikkere” er inspirert av Dogmereglene, men er ikke et rent Dogmeprosjekt. Rammene for innspillingen er likevel spesielle og krever et spesielt nært samarbeid mellom Holst og skuespillerne, manusforfatter, fotograf og produsentene. Holst og Frobenius har jobbet med skuespillerne også under manusutviklingen, og karakterene er skrevet spesielt for Bonnevie, Persbrandt og Bodnia. Innspillingen varer fra 19. juni til 7. juli 2000. Opptakene gjøres på location utenfor Stockholm.

REGISSØREN Marius Holst (1965) Marius Holst er en av Norges fremste filmregissører. Hans eksamensfilm fra London International Film School i 1991 var novellefilmen “Besøkstid” med Gard og Eindride Eidsvold. Internasjonalt kjent ble han etter filmen “Ti kniver i hjertet” fra 1994, som deltok i konkurransen ved filmfestivalen i Berlin i 1995. Der fikk han prisen “Der Blaue Engel” og ble nominert til Gullbjørnen. “Ti kniver i hjertet” vant flere priser på en rekke festivaler verden over. Holst har også laget kortfilmen “Lukten av mann” og en av episodene i novellefilmprosjektet “Pust på meg” (1997), samt en rekke reklamefilmer, bl.a. for Lotto og VG. I 1998 etablerte han filmselskapet 4 1/2 AS sammen med produsentene Turid Øversveen og Håkon Øverås og regissøren Pål Sletaune.

FORFATTEREN: Ingvar Ambjørnsen (1956) Ingvar Ambjørnsen er kjent som en av de store fortellere i dagens norske litteratur. Synsvinkelen hos Ambjørnsen ligger oftest hos outsiderene. Ambjørnsen slo igjennom i 1986 med “Hvite niggere” , men er kanskje mest kjent for bøkene om Pelle og Proffen, bl.a. “Døden på Oslo S”, “De blå ulvene” og “Giftige løgner”, som alle tre er filmatisert, og bøkene om Elling og Kjell Bjarne : “Utsikt til paradiset”, “Fugledansen”, “Brødre i blodet” og “Elsk meg i morgen”. Novellesamlingen “Natt til mørk morgen” som filmen “Øyenstikkere” baserer seg på, ble utgitt i 1997.

MANUSFORFATTEREN: Nikolaj Frobenius (1965) Nikolaj Frobenius er født i Oslo. Han er utdannet i film og research ved The London Institute, og har skrevet flere romaner, teaterstykker og filmmanuskript, sist thrilleren “Insomnia” fra 1997. “Insomnia”, i regi av Erik Skjoldbjærg og med Stellan Skarsgård i hovedrollen, ble vist i Kritikeruken i Cannes i 1997. Filmen ble solgt til en rekke land og vist på kino bl.a. i USA, England og Frankrike. Frobenius har vært redaktør av Vinduet siden 1998, og er tilknyttet Screenwriters Oslo.

FOTOGRAFEN: John Christian Rosenlund John Christian Rosenlund har fotografert filmer både i Sverige og Norge; bl.a. “Beck” (1997), Erik Poppes “Schpaa” (1998), Kjell Sundvalls “Utro med nissen” (1999) og Stein Leikangers “Da jeg traff Jesus…med sprettert!” (2000), etter Odd Børretzens bok “Min barndoms verden”.

PRODUSENTENE Sigve Endresen (1953) Sigve Endresen har vært produsent og medprodusent på flere nordiske og norske filmer, senest Nils Gaups “Misery Harbour”, dokumentaren “Frosset hjerte” og den danske barnefilmen “Falkehjerte”. Men det var som dokumentarfilmregissør han ble kjent for norsk kinopublikum. Filmene “For harde livet” (1989), “Store gutter gråter ikke” (1995) og “Leve blant løver” (1998) ble alle store suksesser på kino. Endresen var medforfatter og regisserte spillefilmen “Byttinger” i 1991. Han etablerte selskapet “Motlys” i 1983 og driver det i dag sammen med ørjan karlsen. produserer både spillefilm og dokumentarfilm og har de senere årene samarbeidet mer og mer med europeiske produsenter.

Turid Øversveen (1953) Turid Øversveen etablerte i 1998 filmselskapet 4 1/2 AS sammen med regissørene Pål Sletaune og Marius Holst, og produsent Håkon Øverås. “Øyenstikkere” er hennes andre spillefilm. Hun avslutter i disse dager opptakene av Pål Sletaunes nye film “3″. Øversveen har bakgrunn som programleder og produsent fra NRK TV, og er Norges mestvinnende reklamefilmprodusent de 5 siste årene.

SKUESPILLERNE Maria Bonnevie (1973) Maria Bonnevies første filmrolle var som prinsesse i Ola Solums “Kvitebjørn Kong Valemon” i 1991. Hun spilte Embla i Hrafn Gunnlaugssons “Den hvite viking” samme år og var med i Erik Gustavsons “Telegrafisten” (1993). Hun gjorde seg bemerket allerede den gang, men det var først i 1996 med hovedrollen i Bille Augusts “Jerusalem” at hun fikk sitt gjennombrudd. Hun spilte mot Antonio Banderas i “Den 13. krigeren” (1999). Hun gjorde seg bemerket i Erik Skjoldbjærgs “Insomnia” (1997), også den etter Nikolaj Frobenius´ manus. Maria Bonnevie har gått “Scenskolan” i Stockholm og er i dag ansatt ved Dramaten i Stockholm. Her har hun fått flere store oppgaver, sist sett som Hedvig i “Vildanden” av Henrik Ibsen. Hun regnes som en av de virkelig store yngre skuespillerne, og er etterspurt både for film og teater.

Mikael Persbrandt (1963) Mikael Persbrandt har spilt i en rekke svenske filmer og TV-serier, bl.a. “Beck” og “Beck 2: Spor i mørket” (1997), samt filmen om Palmemordet, Kjell Sundvalls “Den siste kontrakten” (1998) og TV-serien om Anna Holt. Han er med i Colin Nutleys nyeste film “Gossip”. Persbrandt er, som Maria Bonnevie, ansatt ved Dramaten i Stockholm. Han spilte Gregers Werle i den samme oppsetningen av “Vildanden” som Maria Bonnevie var med i. Mikael Persbrandt er en av Sveriges fremste mannlige skuespillere og ble i 1999 kåret til Sveriges mest “sexiga” mann.

Kim Bodnia (1965) Kim Bodnia fikk sitt gjennombrudd i den danske grøsseren “Nattevakten” i 1994 og har spilt i flere danske spenningsfilmer etter det; “Pusher” (1996), “Bleeder” (1999) og “I Kina spiser de hund” (1999) og i “Jolly Roger” (2000). Kim Bodnia er i dag en av Danmarks mest anerkjente og etterspurte skuespillere. Bodnia har uttalt at han helst bare lager en film i året og er kjent for å plukke uetablerte regissører og manuskriptforfattere som kommer med en utradisjonell vri i sine prosjekter.

Pressemelding fra NFI 22.06.00

Leave a Reply